Ofte stilte spørsmål

Q
Er oljer fra forskjellige leverandører like?

A

Nei, oljer fra forskjellige leverandører er forskjellige! Det er forskjellige baseoljer, forskjellige tilsetninger – og varierende mengder av dette.

Q
Må jeg skifte oljefilter hver gang jeg skifter motorolje?

A

Ja, vi i Valvoline anbefaler at du gjør det. Dette forhindrer at forurensninger fanget i oljefilteret kan få muligheten til å komme inn i smøresystemet igjen.

Q
Hva står «W» i SAE 5W-30 for?

A

W står for Winter (vinter), og betegner oljens egenskapene når det er kaldt.

Q
Hva betyr «Vanskelige forhold», som gir kortere oljeskiftintervaller?

A

«Vanskelige forhold» betyr mye stopp/start, trekking av tilhenger, mye tid på tomgang (typisk taxi), ekstrem kulde.

Q
Hvor gjør jeg av den brukte oljen jeg har byttet selv?

A

Brukt olje skal leveres til godkjent mottak (se kommunens hjemmesider for info). Noen bensinstasjoner tar også imot brukt olje.

Q
Jeg har grønn kjølevæske på bilen min, hvilken spesifikasjon er det? Kan jeg fylle på rød væske?

A

Farger er – nettopp; en farge. Fargen sier ikke noe om spesifikasjonen eller kravet. Det er viktig å vite HVILKET krav produsenten av bilen stiller, og fylle rett væske.

Q
Hva betyr DOT 3, DOT 4, DOT 5 og DOT 5.1 klassifisering på bremsevæske? Og kan jeg blande disse?

A

De forskjellige DOT (Department Of Transportation) klassene angir nedre grense for kokepunkt for bremsevæska. DOT 3 kan blandes med DOT 4, og disse kan også blandes med DOT 5.1.

DOT 5 er silikonbasert og KAN IKKE BLANDES med noen av de andre.

Q
Hvor ofte må jeg skifte bremsevæske og hvorfor?

A

Det anbefales å bytte bremsevæske hvert andre år. Bremsevæska er hygroskopisk, det vil si at den trekker til seg fuktighet og vann. Dette senker kokepunktet på bremsevæska (fra ca. 265 oC på DOT 4). Lavere kokepunkt betyr at varmen fra bremsene ved kraftige nedbremsinger kan få bremsevæsken til å koke tidligere, noe som danner gassbobler i væsken og bremsene blir dårligere eller slutter å virke.