Hybridbiler
Hybridbiler – de viktige forskjellene som fort blir glemt
Elbiler og hybridbiler har gjort sitt inntog på norske veier, og det med god grunn. De «grønne kjøretøyene» er bra for miljøet, men også for lommeboka. En kjapp titt på salgstallene viser at dette er noe Ola Nordmann har fått med seg – flere og flere velger elektrisk/hybrid. Men kan vi nok om hvordan disse bilene faktisk fungerer, og hvordan vi skal ta vare på dem?
Se for deg en hybridbil. Den ser tilsynelatende lik ut som en hvilken som helst «vanlig» bil, gjør den ikke? I de fleste tilfeller er det ikke betydelige synlige forskjeller, i alle fall ikke på utsiden. Under panseret, derimot, er det en annen historie. Det er der forskjellene finnes. Og noen av disse forskjellene er avgjørende med tanke på vedlikehold av hybridbilen.
I denne artikkelen ser vi nærmere på hva som skiller en hybridbil fra en vanlig bil og hvordan motoren i hybridbiler faktisk fungerer. Dette er viktig for å kunne forstå hvorfor hybridbiler trenger en annen form for pleie, også når det kommer til olje og smøremidler.
Den norske befolkningen har etter hvert blitt godt kjent med konseptet elbiler og hybridbiler. Faktisk er det ingen som er i nærheten av å kjøpe like mange elbiler som oss nordmenn, om en måler per capita. Likevel er det nok ikke alle som vet helt nøyaktig hvordan el- og hybridmotorene faktisk fungerer, bortsett fra at disse bilene har vesentlig mindre utslipp og derfor er mye bedre for miljøet.
Masseproduksjon av hybridbiler startet i USA i 1999, og selv om vi fortsatt har en lang vei å gå, så vet de fleste at hybridbiler bruker grønn teknologi som definitivt er veien mot en bedre fremtid. Bruken av FHEV (full hybrid electric vehicles), og da spesielt modeller med funksjoner som regenerativ bremsing og start/stopp funksjon, har betydelig redusert drivstofforbruk og CO2-utslipp.
Dette er årsaken til at disse bilene har blitt mer og mer populære blant OEM-selskaper (Original utstyrsprodusent) som etterstreber å etterleve gjeldende CO2-utslippskrav. Likevel, til tross for at antallet «grønne kjøretøy» på norske veier stadig øker, er det fortsatt ikke alle som vet;
• hvordan hybridmotoren faktisk fungerer
• hvordan man skal velge riktig olje til hybridmotoren
• hva som er formålet med oljen til motoren i en hybridbil
• hva som gjelder for oljeskift til hybridbiler
Under vil du finne svar på disse spørsmålene.
Hvordan virker hybridbiler og hvorfor er de så effektive?
Hybridbiler utnytter to ulike energikilder for å skape fremdrift: elektrisitet og forbrenning.
Ettersom motoren bruker elektrisk kraft, er den mindre avhengige av tradisjonelt drivstoff, derav reduseres utslipp og drivstofforbruk. Moderne hybridbiler benytter seg av tre ulike grunn-enheter;
- intern forbrenningsmotor
- elektrisk motor
- batteri
Hybridbiler henter altså kraft fra både en intern forbrenningsmotor og en elektrisk motor som lagrer energi i batteriet. Batteriet lades opp gjennom regenerativ bremsing og av forbrenningsmotoren. Kraften fra elmotoren kan fungere som et avlastende hjelpemiddel når forbrenningsmotoren trenger det, samt ta over når bilen star stille, for eksempel på rødt lys eller i kø.
Samlet sett betyr disse funksjonene en betydelig forbedret drivstofføkonomi uten at det går på bekostning av bilens ytelse.
Ulike typer hybridbiler
Hybridbiler kan klassifiseres etter grad av hybridisering, altså forholdet mellom bruk av elkraft og forbrenning, eller drivlinjen og hvordan samspillet mellom de to motorene fungerer.
KLASSIFISERING AV HYBRIDBILER BASERT PÅ GRAD AV HYBRIDISERING
Hybridbiler klassifiseres basert på hybridisering ved følgende metode:
- Fullhybrid – kan kjøre på en av motorene eller begge samtidig. Batteriet lades når bilen kjører på forbrenningsmotoren, og kan ikke kobles til en ladestasjon.
- Mild hybrid – elmotoren og forbrenningsmotoren jobber alltid sammen i tospann, bilen kan ikke kjøres på kun en av de to.
- Plug-in hybrid (ladbar hybrid) - elmotoren kan lades direkte fra ekstern ladestasjon, og således kan bilen brukes som en ren elbil på kortere distanser. De har større batteripakker enn mild hybrider og kan kjøres betydelig lengre på ren elektrisitet. Kan også veksle fritt mellom motorene
KLASSIFISERING AV HYBRIDBILER BASERT PÅ DRIVLINJE
Drivlinje er den delen av kjøresystemet som driver kjøretøyet fremover. Tradisjonelle drivlinjer kan bestå av motor, girkasse, drivaksel, hjuloppheng og hjul. For hybridbiler kan i tillegg følgende gjelde;
- Seriekobling – elmotoren henter strøm fra batteri eller fra overskudd skapt av forbrenningsmotoren, og fører kraften videre til hjulene.
- Parallelkobling – elmotoren og forbrenningsmotoren jobber sammen og genererer begge kraft til hjulene.
- Serieparallel – forbrenningsmotoren eller elmotoren generer kraft il hjulene, hver for seg.
Serieparallel kobling sørger for best drivstofføkonomi, ettersom bilen kan kjøre på seriekobling på lav hastighet og samtidig kan bytte over til drivstoff ved høyere hastighet. Denne fleksibiliteten sørger for redusert drivstofforbruk og utslipp, samt optimalisert effektivitet
Derfor er det viktig å bruke riktig type olje til hybridbilen
OKSIDERING
Oksidering er også en avgjørende faktor som er annerledes i hybridbil-motoren. Den riktige væsken må benyttes for å redusere temperaturen i de elektroniske komponentene og således forhindre oksidasjon i oljen. Hvis ikke, kan man risikere at følsomme elektriske og elektroniske deler i motoren forstyrrer hverandre. Disse utfordringene løses ved bruk av riktige smøremidler, som er beregnet for hybridbiler.
Ulike typer olje og smøremidler til hybridbiler
Hybridbiler er bygget på ny teknologi og har et annerledes bruksmønster med høyere motorbelastning, hyppigere stans/stopp frekvens og kortere kjøreintervaller. Samlet betyr dette nye utfordringer når det kommer til flere typer olje og smøremidler, inkludert;
1. Motorolje
2. Olje til drivaksel;
a) Manuell girolje (MAN)
b) Automatisk girolje (AT)
c) Dual Clutch girolje (DCT/DSG)
d) Trinnløst girsystems olje (CVT)
3. Kjølevæske
Spesifikke utfordringer for smøremidler
Når du kjører en hybridbil og øker farten, vil bilen bytte fra den ene motoren til den andre, for å oppnå maksimal ytelse og effektivitet. Som nevnt tidligere, gjør dette at man sparer drivstoff og reduserer utslipp, men det byr også på spesifikke utfordringer:
Som du forstår, opererer motoren i hybridbiler under helt spesielle forhold, som fører til et sett spesifikke utfordringer. Derfor anbefales det at du kun bruker olje av høyeste kvalitet, og olje som er utviklet spesielt for disse utfordringene.
Kan jeg bruke vanlig olje til hybridbilen min?
Forskjellen mellom vanlig olje og olje for hybridbiler kan oppfattes som minimal, og noen vanlige oljer er til og med godkjente av enkelte produsenter. Likevel er det best å bruke olje som er utviklet spesielt for hybridbiler – med tanke på utfordringene belyst i avsnittet over.
Det er derfor anbefalt at eiere av hybridbiler bruker følgende oljer;
Dette er grunnen til at Valvoline har laget en serie med motor og giroljer som er utviklet spesielt for hybridbiler.
Hva med smøremidler til girkassen?
De fleste hybridbiler har automatgir, som er det mest effektive med hensyn til at de to motorene ofte bytter på å drive bilen. Når føreren bremser eller akselererer, skapes energi til elmotoren, som fungerer som en generator. Denne prosessen skaper mer varme sammenlignet med systemet i tradisjonelle biler, og kan bli en utfordring på grunn av at girsystemet er plassert fysisk nærme den elektriske drivenheten – og temperaturen kan nå så høyt som 180°C.
Valvoline Hybrid driveline smøremidler er helsyntetiske - utviklet for enestående ytelse, glimrende smøring og maksimal beskyttelse for din hybridbil. Smøremidlene er laget av høykvalitets ingredienser, additiver, og antioksidanter som sørger for lengre levetid, økt effektivitet og forbedret generell ytelse.
Valvoline Hybrid serien inkluderer to premium oljer for girkasse: Valovoline Hybrid DCT og. Valvoline Hybrid ATF. Disse kraftfulle smøremidlene er spesielt utviklet for å være kompatibel med materiell og elektriske komponenter som er å finne i girkassen på hybridbiler. De leverer premium beskyttelse og superb hybrid ytelse, i tillegg til eksepsjonell beskyttelse mot slitasje.
Når skal olje skiftes på hybridbilen?
Hybridbiler krever regelmessig oljeskift, akkurat som vanlige biler med forbrenningsmotor. Forskjellen er at noen hybridbiler ikke trenger å skifte like ofte, spesielt om kjøringen for det meste foregår i lav hastighet, da det er elmotoren som gjør det meste av jobben.
Det er likevel anbefalt å gjennomføre oljeskift på samme intervall som på tradisjonelle biler. Dersom du bruker syntetisk olje, kan du kjøre noe lengre, men vi anbefaler at du ikke overgår produsentens anbefaling.
Valvoline oljer for hybridbiler
Valvoline har utviklet premium oljer og smøremidler, med intelligent teknologi skreddersydd for bruk i hybridbiler. Våre produkter er labtestet og forbedret spesifikt for å sikre enestående beskyttelse under vanskelige forhold, som er beskrevet i denne artikkelen.
Her er Valvolines utvalg av olje for hybridbiler:
Produkt navn |
Produktnummer |
EAN kode |
HYBRID C5 0W20 1L |
892409 | 8710941032818 |
HYBRID C5 0W20 5L |
892410 | 8710941032825 |
HYBRID C5 0W20 20L |
892442 |
8710941032832 |
HYBRID C2 5W30 1L |
892443 |
8710941032849 |
HYBRID C2 5W30 5L |
892444 |
8710941032856 |
HYBRID C2 5W30 20L |
892445 |
8710941032863 |
HYBRID C3 5W30 1L |
892448 |
8710941032870 |
HYBRID C3 5W30 5L |
892448 |
8710941032887 |
HYBRID C3 5W30 20L |
892449 |
8710941032894 |
HYBRID ATF 1L |
892451 |
8710941032900 |
HYBRID ATF 20L |
892452 |
8710941032917 |
HYBRID DCT 1L |
892454 |
8710941032924 |
HYBRID DCT 20L |
892455 |
8710941032931 |